Thursday, November 4, 2010

~TAJUK 5 : JENIS PENILAIAN BAHASA ~

UJIAN FORMATIF
  • Ujian Formatif adalah bahan atau alat ujian yang dibina oleh guru untuk menguji sesuatu  kemahiran  atau  subkemahiran  bahasa  yang  diajar.   
  • Biasanya  skop pengajaran dan pembelajaran ujian  tersebut agak  terhad dan  tidak  luas.
  •  Tujuan utama  guru  menjalankan  ujian  formatif  untuk  memperbaiki  lagi  mutu  proses pengajaran dan pembelajaran.
  • Ujian Formatif dapat mengesan kelemahan dan pembelajaran  murid  secara  serta-merta.  
  • Biasanya  ujian  ini  dijalankan  dalam bentuk pemerhatian atau pun dalam satu siri ujian yang pendek. 
UJIAN SUMATIF
  • Ujian  sumatif  ialah proses  penilaian  yang  dijalankan  secara menyeluruh  pada akhir satu peringkat pembelajaran untuk menentukan tahap pembelajaran dalam kalangan  murid. 
  • Skop  pengajaran  dan  pembelajaran  yang  berbentuk  ujian sumatif diasaskan dan dibina secara  luas dan melibatkan kesemua kemahiran dan aspek bahasa.
PERBEZAAN UJIAN FORMATIF DENGAN UJIAN SUMATIF
    UJIAN FORMATIF
    PERBEZAAN
    UJIAN SUMATIF
    Maklum balas kepada guru dan pelajar mengenai kemajuan dan kelemahan.
    Fungsi
    Pensijilan dan pengredan
    Sepanjang pengajaran
    Masa
    Pada akhir kursus atau unit
    Kognitif, psikomotor dan afektif
    Penekanan
    Kognitif
    Terhad kepada tugasan
    Sifat
    Beraneka jenis
    Berubah-ubah
    Kesukaran
    Senang-sukar
    Dibentuk khas
    Alat
    Peperiksaan akhir tahun
    Rujukan kriteria
    Jenis ujian
    Rujukan norma
      UJIAN KEFASIHAN
      • Ujian ini menilai kebolehan umum seseorang terhadap bahasa yang dipelajarinya.
      • Biasanya ujian ini digunakan untuk menempatkan seseorang dalam kumpulan pembelajaran yang sesuai dengan pengetahuan dan kebolehan murid.
      • Ia dinilai dari segi :
        ~ Penyebutan dan pengucapan dengan betul dan jelas.
        ~ Intonasi dan nada yang betul.
        ~ Pemilihan ungkapan yang betul.
        ~ Mimik muka yang jelas sesuai untuk membayangkan sesuatu maksud dengan jelas.
        ~ Posisi tubuh yang betul.
        ~ Pergerakan mata (mata pembaca yang lemah akan berhenti untuk menyerap perkataan).
      UJIAN KEMAJUAN
      • Setiap ujian kemajuan yang digunakan dalam bilik darjah adalah khusus bagi sesuatu darjah dan hanya sesuai dinilai oleh guru kelas sahaja.
      • Ia juga hendaklah berasaskan kepada objektif pengajaran, program pembelajaran yang telah diikuti oleh murid dan pengetahuan yang ingin diuji.
      • Ia bertujuan untuk mengukur dan menilai setakat mana murid-murid yang telah menguasai bahan atau perkara-perkara yang telah diajar tentang satu-satu tajuk tertentu.
      • Hasil daripada kemajuan membolehkan guru mengetahui dengan lebih jelas tentang kemajuan setiap murid dan juga kemajuan darjahnya secara keseluruhan. 
      UJIAN BAKAT  
      • Ujian bakat biasanya melibatkan data-data bahasa yang mengandungi unsur-unsur bahasa seperti fonetik,tatabahasa dan kosa kata. 
      • Melalui ujian ini murid-murid akan melakukan berbagai-bagai aktiviti bahasa seperti meniru penyebutan bunyi-bunyi, mengubah bentuk, atau struktur sesuatu bahasa, menentukan makna berdasarkan konteks dan sebagainya. 
      • Setelah hasil ujian dianalisis guru dapat mengenal pasti murid-murid yang berbakat dan berpotensi untuk mempelajari sesuatu bahasa dengan cepat.     
      UJIAN PENCAPAIAN  
      • Ujian ini boleh dijalankan pada akhir kursus atau setelah tamatnya sesuatu unit pembelajaran.
      • Sejauh mana sesuatu kemahiran itu dikuasai dalam satu jangkamasa yang ditetapkan boleh ditentukan melalui dua set ujian yang berlainan. 
      • Ujian ini dinamakan ujian pra dan ujian pos. 
      • Ia juga merupakan peperiksaan untuk menentukan penempatan jenis sekolah dan jurusan pelajar.
      • Pembentukan ujian ini adalah berasaskan sukatan pelajaran.

          0 comments:

          Post a Comment